VOCALIST, zangeres Renate Sonneveld was van jongs af aan al aan het zingen en werd al snel gegrepen door het musicalgenre. Het bleek het begin van een lange reeks producties waaraan Renate haar vocale bijdrage heeft geleverd. Zo zong ze in meerdere zanggroepen (waaronder Prestige en vrouwenensemble Femmes Vocales). Haar hart ligt echter bij producties met een ‘extra laag’, zoals muziektheater en musical. De reden is simpel: Renate houdt van taal én een verhaal, wat niet verwonderlijk is, gezien haar carrière als journalist (onder meer bij Omroep West). Renate heeft de afgelopen jaren in en om Den Haag in vele mooie producties gestaan. Een paar hoogtepunten: ze was Emma in de Harlekijn uitvoering van de musical Jekyll & Hyde, ze speelde Lady Macbeth in de gelijknamige musical gebaseerd op het verhaal van William Shakespeare en kroop in de huid van Elizabeth in The Pirate Queen, gebracht door Storytellers. In 2016 haalde Renate de shortlist bij de Amateur Musical Awards in de categorie beste vrouwelijke bijrol voor haar vertolking van Paulette in de SPOT-productie Legally Blonde. Marco Neijenhuizen kende zij al van haar tijd bij Harlekijn musical productions, maar de samenwerking met schrijver Piet Bogaards ontstond nadat zij en Marco meespeelden in zijn muziektheaterstuk ‘Het wonder van Margaretha – en de geboorte van Den Haag’ en twee jaar later ‘Het feestelijk bestaan van Jacob Westerbaen’. De stap naar het uitbrengen van een album met Nederlandstalige chansons is een logische. De betekenisvolle teksten van Piet Bogaards en de prachtige composities van Marco Neijenhuizen worden door Renate gezongen alsof ze nooit anders heeft gedaan!
TEKSTDICHTER Piet Bogaards begon op zijn 20ste cabaretliedjes en chansons te schrijven voor zangers en zangeressen. Hij trad enkele jaren op met een eenmanscabaret, waarmee hij derde werd bij Cameretten. Hierna volgde een lange freelancecarrière als copywriter/conceptmaker in de reclame. De afgelopen 10 jaar is hij echter teruggekeerd naar zijn oude liefde, het theater, met het schrijven van muziektheaterstukken. In 2015 werd ‘Lof der Zotheid’(naar het boek van Erasmus) uitgevoerd bij De Stenen Kamer in Madestein. In 2017 volgde ‘Het Wonder van Margaretha – en de geboorte van Den Haag’ in de Abdijkerk in Loosduinen. In 2019 werd ‘Het feestelijk bestaan van Jacob Westerbaen’ uitgevoerd bij Villa Ockenburgh en in 2022 volgde ‘Lof der Rede – Spinoza leeft zich uit’ in het Koorenhuis in Den Haag. Hoewel in deze stukken diverse songs voorkwamen die als chansons beschouwd kunnen worden, ontstond bij Piet Bogaards de behoefte om daarnaast een serie Nederlandstalige chansons te schrijven. Dit resulteerde in de samenwerking met Renate Sonneveld en Marco Neijenhuizen.
COMPONIST & COMBO PIANIST Marco Neijenhuizen studeerde van 1980 – 1990 (klassiek) piano bij Van Collum in Schoonhoven. Als musicalacteur is hij bij diverse gezelschappen betrokken geweest en vervolgens sinds 2006 verbonden aan productiehuis Harlekijn in Den Haag (voorheen Zoetermeer). Naast uitvoerend artiest is hij het laatste decennium actief als componist en librettist. Hij volgde songwriting lessen bij Pat Pattison aan Berklee College of Music, US. In 2015 nam hij in samenwerking met Niels Tausk en Taco Gorter een mini-album met eigen jazz songs op (‘Today’). ‘Man op Duivelseiland’ [première 2019] was de eerste grote musical van zijn hand. Voor deze musical over de beruchte Franse ‘Dreyfus affaire’ schreef hij zowel lyrics als muziek. Tijdens de COVID lockdowns in 2020 en 2021 componeerde hij de muziek voor “Tybalt”, een nieuwe Nederlandstalige musical in ontwikkeling van schrijver en regisseur Julien Antonetti.
GITAAR, Jeroen Algera. De band “BREAD” zong het al in ’79: Baby, it’s the guitar man. Bij het Mozaïek combo is deze tekst ook zeker van toepassing. Onze gitarist Jeroen Algera kwam spontaan in ons muzikale netwerk binnenwaaien. Een getalenteerde muzikant die op zijn gitaar er al vele vlieguren heeft opzitten. Zijn muzikale start voert ons helemaal terug naar zijn middelbareschooltijd in de jaren ’90 waar hij met de schoolband de zaal op zijn kop zette met zijn gitaarspel. Na een periode vanrelatieve muzikale rust heeft hij vol enthousiasme de gitaar weer opgepakt en maakt nu deel uit van ons combo. Dus met recht kunnen we stellen: Jeroen, it’s our guitar man!
DRUMMER, PERCUSSIONIST Sander Mens is afgestudeerd aan het Conservatorium van Haarlem in de richting Pop/Sessie. Daarnaast studeerde hij Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Je kunt wel stellen dat Sander door de wol is geverfd. Sander speelt bij diverse bands en orkesten en in diverse genres, zoals verschillende coverbands, bigbands, musicalorkesten en in begeleidingsbands voor diverse artiesten. Ook maakte Sander deel uit van het orkest dat de sneak preview voorstellingen van de musical “Man op Duivelseiland” in 2017 begeleidde.
BASSIST Henk Hoogendoorn, speelde in zijn jeugd al basgitaar. Na een muzikale pauze heeft hij in 2006 het bassen weerserieus opgepakt. Geprikkeld door een Jazz contrabas workshop is hij begonnen met lessen op de contrabas. Met deze kennis heeft jij meerdere jaren in verschillende bigband’s en combo’s gespeeld. In 2013 heeft hij kennis gemaakt met de musicalwereld waarin hij sindsdien bij vele producties de bas heeft mogen spelen. In veel musicals wordt ook met de traditionele bas gespeeld, daarom heeft hij enkele jaren ook nog les genomen in het strijken. Bijkomend voordeel daarvan is dat hij hierdoor ook mee kan spelen met “klassieke” orkesten. Henk maakte in 2019 ook deel uit van het orkest dat de musical “Man op Duivelseiland’ heeft begeleid. Met Henk hebben we een multifunctionele en getalenteerde bassist in ons combo!